افزایش 23 درصدی قیمت نخود و صادرات نخود به امارات دبی

در سال 2022، صادرات جهانی نخود به ارزش تقریبی 1.68 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال قبل کاهش 2.8 درصدی را نشان می‌دهد. این کاهش می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله تغییرات در تقاضا و عرضه، سیاست‌های تجاری و شرایط آب و هوایی باشد. در حالی که قیمت متوسط نخودهای وارداتی در سراسر جهان در سال 2022 حدود 1380 دلار به ازای هر تن بوده است، این رقم نسبت به سال 2021 که 1121 دلار به ازای هر تن بود، افزایش 23.1 درصدی را نشان می‌دهد.

 

افزایش 23 درصدی قیمت نخود و صادرات نخود به امارات دبی

 

برترین صادرکنندگان نخود در جهان

استرالیا، هند، کانادا، ترکیه و مکزیک پنج کشور برتر صادرکننده نخود در جهان در سال 2022 بودند. این کشورها با هم 70.5 درصد از کل صادرات نخود را به خود اختصاص داده‌اند. استرالیا با صادراتی به ارزش 395.3 میلیون دلار (24.2 درصد از کل صادرات جهانی نخود)، هند با 225 میلیون دلار (13.8 درصد)، و کانادا با 203.5 میلیون دلار (12.4 درصد) سه کشور بزرگ صادرکننده نخود بوده‌اند. همچنین، این کشورها سهم بزرگی در تجارت جهانی نخود دارند و نقش مهمی در بازارهای مختلف ایفا می‌کنند.

 

افزایش 23 درصدی قیمت نخود و صادرات نخود به امارات دبی

 

صادرات نخود از ایران به سایر کشورها

ایران نیز یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نخود در جهان است. در سال های اخیر، حجم تولید نخود در ایران تقریباً افزایش داشته است اما به دلیل اینکه حجم تولید نتوانسته بازار داخل را کامل تأمین کند، در چند دوره از صادرات این حبوبات جلوگیری شد. اما به طور کلی، کشورهایی مانند پاکستان، امارات متحده عربی، و هند از جمله مقاصد صادراتی نخود ایران هستند. در ایران، نخود به‌ویژه در استان‌های کرمانشاه، همدان، و آذربایجان غربی کشت می‌شود. این مناطق به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و خاک حاصلخیز، به‌عنوان مناطق اصلی تولید نخود در ایران شناخته می‌شوند.

 

افزایش 23 درصدی قیمت نخود و صادرات نخود به امارات دبی

 

صادرات نخود از ایران به امارات

صادرات نخود به امارات، به ویژه به دبی، یکی از فرصت‌های بزرگ تجاری برای کشاورزان و بازرگانان ایرانی است. امارات یکی از بازارهای مهم وارداتی برای نخود در جهان است. در سال 2022، امارات متحده عربی با واردات نخود به ارزش 121 میلیون دلار (7.5 درصد از کل واردات جهانی نخود) سومین واردکننده بزرگ نخود در جهان بود. انواع نخودهای صادراتی به امارات معمولاً شامل نخودهای خشک و پوست‌کنده هستند که در صنایع غذایی و آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به طور کلی در سالهای اخیر صادرات حبوبات به امارات و همچنین صادرات نمک به امارات دارای سود قابل توجهی برای ایران بوده است.

instagram (1)
whatsapp (1)
telegram (1)
linkedin (1)
facebook (1)
ایتا-removebg-preview
روبیکا-removebg-preview
بله-Photoroom.png-Photoroom

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *